10. Give In To Me

“Ne próbálj megérteni
Egyszerűen csak tedd azt, amit mondok”
(Michael Jackson)

írta és zenéjét szerezte: Michael Jackson és Bill Bottrell
producer: Michael Jackson és Bill Bottrell
szóló és háttérvokál: Michael Jackson
különleges gitár előadás: Slash

Csakúgy, mint a “Who Is It”, a “Give In To Me” is olyan helyről ered, ahol mély belső konfliktus lakozik. Ez egy hangulatos, élénk felvétel, mely búgó mellotronnal1 és lassú pengetésű gitárral kezdődik, mielőtt kitörnek a felgyülemlett agresszió villámai. Jackson korábban is készített rockot, de nem olyat, mint ez. Az olyan dalok, mint a “Beat It” vagy a “Dirty Diana” sokkal teátrálisabbak voltak; a “Give In To Me” ezzel ellentétben nyers volt és piszkos, különféle elemekkel, kezdve a Rolling Stones-al, David Bowie-n és a Guns N’ Roses-on át, a Nirvana-ig.

Jackson 1990-ben kezdte kidolgozni a dalt Bill Bottrell-el. “[A ‘Give In To Me’] olyan volt, mint egy kinyilatkoztatás”, emlékszik vissza Bottrell. “Michael átsétált a szobán, és véletlenül épp egy gitár volt a kezemben, eljátszottam a fő riffet hozzá, és azt mondta, ‘Billy, ez egy nagyszerű dal’. Aztán eldúdolta nekem a dallamot”. A dal ebből fejlődött ki, bár Bottrell most már sajnálja, hogy nem ragaszkodott egy korábbi, letisztultabb változathoz. “Ültünk két széken a Record One stúdióban, és játszottuk azt a dalt”, emlékszik Bottrell a korai változatra. “Úgy kellett volna meghagynom. Abszolút lenyűgöző volt”.

A Michael Jackson Zene blog alábbi bejegyzéséből az is kiderül, hogy honnan eredt Michaelnek az az ötlete, hogy csak úgy rögtönzéssel találják ki a dalt:

http://michaeljacksonzene.wordpress.com/tag/give-in-to-me/

Give In To Me demo változat (nem a legkorábbi):
“A szerelem egy fánk” 🙂

Azonban a kialakult dal maga is lenyűgöző volt, sok mindent megtartott eredeti eszenciájából, többek között Jackson “lazább, ösztönösebb énekét”. A legfőbb kiegészítés Slash virtuóz gitár játéka volt. “Küldött nekem egy szalagot arról a dalról, amelyen nem volt más gitár, csak néhány lassú pengetés”, emlékszik vissza Slash. “Felhívtam és elénekeltem a telefonba, hogy mit akarok csinálni… és indulóban voltam Afrikába. Az időbeosztásunk nem volt szinkronban. Szóval el kellett repülnöm, de Michaelnek sikerült kidolgoznia, így meg tudtuk csinálni, mikor visszajöttem Afrikából. Kiszálltam a repülőből és a stúdióba hajtottam. Tulajdonképpen bementem és elkezdtem játszani – így történt. Ily módon ez nagyon spontán volt. Michael csak azt akarta, hogy [játsszak] bármit, ami az én stílusom. Csak annyit kért, hogy ezt tegyem. Semmi nyomás. Igazán összhangban volt velem. Én a gitár játéknak nem az ilyen heavy-metal iskolájából jövök. Minden dolog, amit tettem vagy előástam, ugyanarról a helyről származik, ahonnan Michael Jackson jön. Lehet, hogy más-más irányba haladunk, vagy a kerítés különböző oldalán állunk, de amikor útjaink találkoznak, ez mind ugyanabból a témából fakad.

 

Jackson szempontjából a felvétel tovább folytatta az album lélekfeltáró jellegét. A versszakokban sebzett és kiszolgáltatott, úgy érzi, egykori szerelme elárulta. A refrénben azonban átváltozik valakivé, aki sokkal érzékibb és erőteljesebb, és engedelmességet követel mindenkitől, aki kínozza (“A szerelem egy érzés/ Add meg, amikor akarom/ Mert feltüzeltél/ Csillapítsd a vágyam”) (“Love is a feeling/ Give it when I want it/ ‘Cause I’m on fire/ Quench my desire”). Fred Astaire híres, csodálattal teli megjegyzése, hogy Jackson “dühös táncos” volt; természetesen ugyanaz a katarzis, mint ami gyakran kifejeződik a zenéjében. A “Give In To Me” egy “dühös” dal, amely egy életen át tartó fájdalomból és magányból árad ki. “Ne próbálj megérteni”, énekli az egyik legnagyszerűbb sorában. “Mert a szavaid egyszerűen nem elegendőek” (“Don’t try to understand me/ Because your words just aren’t enough”). Valaki számára, akit szüntelenül vizsgálgattak és vallattak, mint Jacksont, ez egy hatalmas védőgát. Mindig el tudta nyomni azt, ami fájt neki, úgy, hogy falak, maszkok, személyiségek mögé rejtőzött, és megfoghatatlan maradt. Amint befejezi a sort, Slash a húrok közé csap, miközben Jackson szárnyal felette – “A szerelem egy érzés/ Csillapítsd a vágyam/… Add meg az érzést!” (“Love is a feeling/ Quench my desire/… Give into the feeling!”).

A megfoghatatlan árnyék (részlet)

“[…] Csak akkor, amikor elszakítottam minden köteléket
A sikoltó kiáltások nyugodalma után
Azoknak a ziháló sóhajoknak mélységében
Ezernyi hazugság képzelt fájdalmában
Egyszer csak belebámultam tüzes szemeidbe
Egyszerre megtaláltam a célomat
A megfoghatatlan árnyék a lelkem volt.”

(Dancing the Dream, 1992)

„Michael Jackson gyakran akkor adta a legjobbat”, figyelte meg a Rolling Stone, amikor elmerült egy sötét periódusban, és ez a furcsa, vészjósló szám a kínzó szerelemről… teljes egészében jég és árnyék. Jackson hangja kétségbeesett a refrénben, és Slash hátborzongató, leereszkedő arpeggiói2 úgy burkolják be a dalt, mint a pókháló. [Ez] egyike Jackson legmesteribb, legbaljósabb számainak”.

(Copyright by Joseph Vogel, from Man in the Music: The Creative Life and Work of Michael Jackson)

1 Mellotron: A mellotron egy elektromechanikus és többszólamú billentyűs hangszer, melyet az 1960-as évek elején az angliai Birminghamban fejlesztettek ki. A hangszer lelke az egymás mellé felsorakoztatott mágnesszalagokból álló hangtár volt, amelynek minden egyes szalagja körülbelül 8 másodpercnyi játékidővel rendelkezett. A hangszer egyes billentyűihez rendelt lejátszófejek tették lehetővé az előre felvett hangminták lejátszását, megszólaltatását. (forrás: wiki.)

2 Arpeggió: – jelentése: hárfaszerűen. Zenei ékesítés, olyan játékmód, melyben az előadó az akkordot hangjaira bontva, törve, „hárfaszerűen” szólaltatja meg.
(forrás: wiki.)

Give In To Me, magyar felirattal:
http://indavideo.hu/video/Michael_Jackson_-_Give_In_To_Me_-_magyar_felirattal_1

2 thoughts on “10. Give In To Me

  1. Visszajelzés: Give In to Me | Michael Jackson Zene Blog

  2. Visszajelzés: Tartalomjegyzék | Joseph Vogel: Ember a zenében

Hozzászólás